مبحث تقویم در زیج جامع کوشیار گیلانی (براساس ترجمه فارسی کهنی از قرن پنجم )
نویسندگان
چکیده
نخستین فصل از مقال? اول زیج جامع، رساله نجومی مهم کوشیار گیلانی، اخترشناس ایرانی که حدود 10 قرن پیش می زیست، به مبحث تقویم اختصاص دارد. در این فصل کوشیار انواع تقویم های شناخته شده در زمان خود، ویژگی های آن ها و چگونگی تبدیل آن ها به یکدیگر را بیان می کند. ویرایشی از یک ترجمه فارسی کهن این فصل، همراه با مقدمه و توضیحات در این مقاله آورده می شود.
منابع مشابه
مبحث تقویم در زیج جامع کوشیار گیلانی (براساس ترجمه فارسی کهنی از قرن پنجم)
نخستین فصل از مقال? اول زیج جامع، رساله نجومی مهم کوشیار گیلانی، اخترشناس ایرانی که حدود 10 قرن پیش میزیست، به مبحث تقویم اختصاص دارد. در این فصل کوشیار انواع تقویمهای شناخته شده در زمان خود، ویژگیهای آنها و چگونگی تبدیل آنها به یکدیگر را بیان میکند. ویرایشی از یک ترجمه فارسی کهن این فصل، همراه با مقدمه و توضیحات در این مقاله آورده میشود.
متن کاملمقالۀ سوم از زیج جامع کوشیار و جوامع علم النجوم فرغانی: مقایسۀ میان دو متن متقدم هیئت و جایگاه آنها در میان رسالههای هیئت
عنوان کلی «هیئت» به آن دسته از آثار نجومی دانشمندان اسلامی اطلاق میشود که هدف از نگارش آنها عرضۀ توصیف کلی از جهان با استفاده از مدلهای هندسی است. این آثار که بیشتر آنها در دورۀ اسلامی با ساختار و ترتیب فصول مشابهی نوشته میشدهاند احتمالاً متأثر از کتاب فرضهای سیارهای بطلمیوس، یا آن طور که دانشمندان اسلامی آن را مینامیدند، الاقتصاص، هستند. هر چند آغاز نگارش آثار مستقل هیئت بر پایۀ این تعری...
متن کاملترجمه فارسی زیادات جوهری بر مقاله پنجم اصول اقلیدس
در سده سوم هجری/نهم میلادی، برخی شارحین اقلیدس گزارههایی را بیان کردند (که آنها را زیادات مینامند) و در آنها مفاهیم یا تکنیکهای خاصی آمده که از مباحث اقلیدس برمیآید. یکی از نخستین [نمونههای] زیادات، سه گزارهای است که عباس بن سعید جوهری برای اثبات تعاریف پنجم و هفتم از مقال? پنجم اصول بیان کرده است. نسخه منحصر به فردی از ترجم? فارسی این سه گزاره اخیراً پیدا شده است. در این مقاله، من به معرف...
متن کاملتاثیر اسرائیلیات بر چگونگی انعکاس قصۀ آفرینش آدم در متون منثور عرفانی فارسی (از قرن پنجم تا پایان قرن هفتم)
Misbah al-Ashari‛at is a book with mystical and ethical themes which has been attributed to Imam Ja‛far Sadiq. Although all chapters of the book begin with the phrase “(as) Imam Sadiq said” which primarily indicates that the book has been written by him, the correctness of such an attribution is criticized on various grounds including the content of the book and the available certif...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
مجله تاریخ علمناشر: پژوهشکده تاریخ علم
ISSN
دوره 6
شماره 1 2008
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023